Egzaktni znanstvenici u hrvatskoj kulturi

Jeste li doputovali automobilom bez brzinomjera? Jeste li ostavili uključenim koji od električnih aparata i pustili da vam račun za struju malo poraste? Niste? Sigurni smo da ste na nekom od rukohvata ostavili otiske svojih prstiju, a možda i dok ste vezali kravatu ili prstohvatali Vegetu.

Pitate se zašto postavljamo ovakva pitanja? Želja nam je pažnju, koju ste skloni usmjeriti na sportske i glazbene uspjehe, na one „poznate” iz svijeta šoubiznisa, preusmjeriti na one koji su kročili ili kroče stazama hrvatske, ali i svjetske stručne i znanstvene elite, one koji su zaslužni što nam je hrvatska kultura upravo takvom kakva jest - obogaćena njihovim znanstvenim doprinosima.

Nevjerojatan je popis hrvatskih znanstvenika koji su zaslužni za svijet u kojem danas živimo. Tko su zapravo najznačajnije osobe u hrvatskoj kulturi u području egzaktnih znanosti? Poznajete li hrvatske izume i otkrića? Koristimo se predmetima, hranimo i liječimo ne razmišljajući tko je svemu tome tvorac i kako je nastalo. Koliko smo upoznati i cijenimo li i danas hrvatske znanstvenike?

Cilj je ove prezentacije upoznati učenike osnovnih i srednjih škola i ostalu javnost s pomalo zapostavljenom temom u nastavnim planovima i programima hrvatskih osnovnih i srednjih škola. Pokušat ćemo ukazati kolika je uloga i udio (egzaktnih) znanosti u izgradnji i oblikovanju ukupnoga hrvatskoga kulturnoga identiteta na pragu ulaska Hrvatske u Europsku uniju. Prezentacijom ćemo dati pregled ideja i utjecaja egzaktnih znanstvenika u hrvatskoj kulturi u srednjem vijeku, renesansi, 17. stoljeću, prosvjetiteljstvu, u vrijeme hrvatskoga narodnoga preporoda, ali i u 20. stoljeću i danas.

Od prezentacije će imati koristi svi oni koj žele upotpuniti razinu znanja kemije, fizike, matematike i srodnih egzaktnih znanosti. Vodeći se takvim kriterijem, nastojali smo prezentirati sve najvažnije informacije o znanstvenim segmentima hrvatske kulture. Ako ćemo u tome barem djelomično uspjeti, bit ćemo i više nego zadovoljni.

Igor Subotić, prof., diplomirao je kroatologiju, sociologiju i filozofiju na Hrvatskim studijima Sveučilišta u Zagrebu (znanstveni i nastavnički smjer). Još za vrijeme studija upoznao se s gorkom činjenicom da je hrvatska kultura još prilično nepoznata, a hrvatski (egzaktni) znanstvenici još nepoznatiji, i to nama samima - Hrvatima. Svjestan hrvatskoga ponosa na sportske uspjehe, poneku turističku reportažu u svjetskim medijima ili na dolazak predstavnika globalnoga džet-seta na našu obalu, razvijao je i razvija ideju promidžbe i ponosa na hrvatsku znanost koju je nastojao i nastoji prenijeti učenicima u okviru onoga što mu njegov prosvjetni djelokrug i dopušta.

Radi na poslovima i zadacima nastavnika hrvatskoga jezika (književnosti i izražavanja) i etike u programu opće i prirodoslovno-matematičke Gimnazije Velika Gorica. Voditelj je i novinarske družine kojoj su članice i učenice (Doroteja Filipančić, Stella Sedmak, Ivona Golubić, Lucija Markuz i Ivona Golubić ) s kojima uspješno surađuje već tri godine podučavajući ih novinarskim istraživačkim tehnikama i radom na projektnima koji su, baš poput ovog, od veće koristi za njihovu Gimnaziju i širu društvenu okolinu.